CTA یا کال تو اکشن چیست؟

cta چیست

دکمه فراخوان یا (CTA) تصویری یا یک خط از یک متن است که بازدیدکنندگان شما را به هر اقدامی مانند کلیک کردن وادار می‌کند. در واقع یک فراخوان برای انجام یک اقدام است.

کال تو اکشن، فقط به دنیای وب مربوط نمی‌‌شود، بلکه در دنیای واقعی نیز جریان دارد. تمام اقدامات تبلیغاتی ما مانند: خرید از سایت، ثبت در یک رویداد، خرید از فروشگاه و غیره، به شکل مستقیم یا غیرمستقیم انجام می‌شود که مخاطب اقدام مورد نظر ما را انجام دهد. بنابراین فقط نباید به ارائه‌ی محتوا توجه کنیم و علاوه بر آن باید با یک فراخوانی مناسب و جذاب، کاربرد بپذیرد اقدامی را که می‌خواهیم انجام دهد. در واقع با یک کال تو اکشن (CTA) خوب می‌توان میزان فروش محصولات و یا دانلود اپلیکیشن ها را افزایش داد. برای آشنا شدن بیشتر با این عبارت و معرفی انواع آن در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید.

CTA
مفهوم کال تو اکشن

 

مفهوم CTA یا (CALL TO ACTION) چیست؟

کال تو اکشن (Call To Action) که با نام ‌های دیگری چون فراخونی، دعوت به اقدام یا درخواست بازخورد شناخته می‌شود. درخواستی است که شما از مخاطب خود دارید تا او را به انجام کاری خاص تشویق کنید. عبارت دعوت به اقدام، تنها به یک دکمه‌ی خاص خلاصه نمی‌شود.‌ هم چنین در دعوت به اقدام، اجباری برای کاربران وجود ندارد. آن ها یا دعوت را می‌پذیرند یا آن را رد می‌‌کنند.

مثلا ممکن است از شما بخواهند که در یک وب ‌سایت ثبت ‌نام کنید، ایمیل یا شماره تماستان را به اختیار خود در آن جا قرار دهید و سپس روی یک لینک کلیک کرده و به صفحه مورد نظر سازنده‌اش هدایت شوید یا در شبکه‌ های اجتماعی از شما درخواست می‌کنند که پست ‌ها را لایک کرده و کامنت بنویسید.

راه های ایجاد کال تو اکشن

ثبت نام و پرکردن فرم

هنگامی که کاربران وارد سایت شما می‌شوند که اقدام مورد نظرتان مانند انجام فرایند ثبت نام یا پر کردن فرم را انجام دهند باید دو بار از آن ها بخواهید که این فرایند را انجام دهند. یعنی یک بار باید ترغیب شوند تا فرم را پر کنند و سپس باید تشویق کنید تا روی دکمه ارسال کلیک کنند. بنابراین باید به‌گونه‌‌ای دکمه ارسال را با یک عبارت جذاب طراحی کنید که کاربر متوجه اهمیت این کار شود و حاضر باشد همکاری کند. مثلا رنگ دکمه ارسال به صورت حرفه‌ای تغییر پیداکند ویا می‌توانید هدیه‌ای  مانند: کتاب الکترونیکی، در نظر بگیرید تا مخاطب با تمایل بیشتری فرم را ارسال کند.

 

راه های ایجاد cta
دکمه‌ی هدایت کاربران به چه شکل است؟

 

دکمه هدایت کاربران

در طراحی سایت، هدایت کاربران به صفحات یا عملیات مختلف هدف اصلی کال تو اکشن است. این اقدام بیشتر برای جذب کاربرانی که تازه وارد سایت شده‌اند از طریق دکمه هدایت کننده یا تشویق کننده برای خواندن مطالب و انجام عملیات مورد نظر استفاده می‌شود. طراحی این نوع دکمه باید به حالتی باشد که توجه کاربران را جلب کند و آن ها را به سمت صفحه‌ی مورد نظر هدایت کند. از این نوع دکمه بیشتر درساید بارها، پایین بلاگ ها، یا حتی به صورت یه بنر متحرک در گوشه صفحه استفاده می‌شود.

مطالعه بیشتر  اینستاگرام مارکتینگ: راهی مفید برای جذب مشتریان جدید

مشاهده محصولات و خدمات 

کاربران به دو دلیل وارد سایت شما می‌شوند:

  • خرید محصولات
  • استفاده کردن از محتوای سایت

اگر بتوانید یک CTA زیبا و خاص برای هر بخش تعریف کنید، شانس اینکه نرخ تبدیل شما افزایش پیدا کند بیشتر خواهد شد. دیدن جزئیات، مشاهده و بررسی خدمات، دریافت تخفیف 50 درصد و موارد مشابه می‌توانید کاربر را ترغیب کنید تا اقدام موردنظر شما را انجام دهد. در واقع برای طراحی این نوع دکمه، بهتر است که از متن ساده و کوتاه استفاده کنید و توصیه می‌شود که CTA با رنگ پس زمینه متفاوت باشد که بتواند نظر کاربران را به خود جلب کند.

دکمه بیشتر بخوانید (Read more)

دکمه‌ی بیشتر بخوانید یکی از مهم ترین دکمه های کال تو اکشن است. در این نوع دکمه خلاصه کوتاه از محتواهای شما (لید) که بخش ابتدایی مقاله است به کاربر در صفحه‌ی اصلی نشان داده می‌شود و از کاربر می‌خواهد برای خواندن ادامه‌ی مطلب وارد صفحه‌ی مربوط به آن محتوا شوند. دکمه های بیشتر بخوانید  باعث می‌شود محتوای بیشتری در فید صفحه اصلی شما نمایش داده شود و در نتیجه پست های جذاب شما بازدید کافی را دریافت می‌کنند.

پشتیبانی
نقش پشتیبانی در این فرایند

تماس با پشتیبانی و چت آنلاین

یکی از بخش های ضروری در کسب و کارهای اینترنتی، پشتیبانی آنلاین است. در واقع راهنمایی و مشاوره‌ی درست به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند به راحتی تصمیم بگیرند. پس به عنوان یک پشتیبان باید با حوصله به تمامی سوال های کاربران پاسخ دهید. هم چنین برقراری ارتباط به این شکل میزان اعتماد خریداران و مخاطبان را افزایش می‌دهد. بنابراین با طراحی یک کال تو اکشن جذاب می‌توانید در صفحه اصلی سایت و یا سایر صفحات از کاربران بخواهید در صورتی که با مشکل مواجه شدند و نیاز به راهنمایی دارند روی آن کلیک کنند.

تبلیغ رویداد

اگر در حال برگزاری یک رویداد چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری هستید، مشخص است که شما می‌خواهید مردم را به حضور در یک کار دعوت کنید و می‌توانید با یک کال تو اکشن خوب به بهترین شکل ممکن از برگزاری رویداد بهره ببرید و از اتفاقات و حواشی آن به نفع خود استفاده کنید تا کاربران بیشتری به سایت شما سر بزنند. به عنوان مثال با طراحی یک بازی و یا مسابقه برای نمایشگاه خود، کاربران با ثبت نام در سایت از تخفیف‌های ویژه نمایشگاه برخوردار می‌شوند.

دکمه به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

یکی از کانال های اصلی فروش محصول و خدمات، شبکه های اجتماعی است. دکمه های اشتراک اجتماعی روشی راحت برای بازدیدکنندگان و مشتریان برای برقراری ارتباط با نام تجاری شما است که از نظر اندازه، کوچکتر از بقیه هستند و نقش بسیار مهمی در سئو و بهینه سازی سایت دارند.

انواع CTA در برنامه ها

 Instagram

از اینستاگرام می‌توان به عنوان کال تو اکشن بسیار مناسب برای جذب کسب و کار هایی که به دنبال کاربران انبوه هستند، بهره برد. در واقع اینستاگرام با استخراج یک عکس‌ از پست ‌های قبلی کاربر و قراردادن آن به عنوان تصویر پیش‌ زمینه، تبلیغ ‌کننده‌ ها را ترغیب می‌کند که با ایجاد یک (Create Ad ) مشتریان بیشتری را جذب خود کند.

مطالعه بیشتر  برندینگ چیست ؟ و چرا مهم است

 

اینستاگرام
نقش اینستاگرام در کال تو اکشن

 

Spotify

اسپاتیفای یک سرویس ارائه دهنده  موسیقی است که در آن می‌توانید تقریبا هر نوع موسیقی از هر خواننده‌‌ای که می‌خواهید را پیدا کنید. هم چنین برای تبیلغ خدمات خود به مخاطبانش و جلب توجه آن ‌ها، از دو مثال متفاوت استفاده می‌کند. در مثال اول با call to acion (بکشید بالا و همین الان نصب کنید.) و استفاده از جمله (Music You Love Free) کاربران تلفن همراه و مخاطبان  اینستاگرام را هدف قرارداده‌‌اند. همچنین اسپاتیفای برای کاربران وب امکانی را فراهم کرده که بدون یک حساب کاربری به خدمات آن‌ ها دسترسی پیدا کنند. برای این کار کافی است که روی دکمه (Open Web Player)  یک بار کلیک کرده سپس به راحتی با امکان جست و جوی سریع به موسیقی مورد علاقه خود را گوش کنید.

 

اسپاتیفای
نقش کال تو اکشن در اسپاتیفای

VoiceNation

VoiceNation یک دکمه CTA عالی و تاثیرگذار بر مبنای مخاطبین خود طراحی کرده است: (شما سزاوار بهترین‌ها هستید) و اکنون تفاوت را تجربه کنید. این نحوه نمایش خاص  به شما اعتماد به نفس می‌دهد که شما را مجاب کند که از طریق  VOICENATION  کیفیت بسیار بالایی را شاهد باشید و با بهره‌ بردن یک دوره هفت روزه رایگان می‌‌توانید این تفاوت را تجربه کنید.

 

Voice Nation
تاثیر cta در Voice Nation

 

اهداف طراحی دکمه CTA

قبل از هر اقدامی برای کاربر باید هدف خود به طور واضح روشن کنید. مهم ‌ترین اهدافی که می‌توان در نظر گرفت شامل موارد زیر می‌شود:

  • دانلود کردن
  • اشتراک‌ گذاری
  • ثبت ‌نام کردن
  • تشویق کاربران به بررسی صفحات دیگر
  • برند سازی
  • ارتباط و خرید از شما
  • عضویت در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام
  • و…
محل قرار گیری دکمه
جایگاه دکمه در CTA

 

محل قرارگیری دکمه (CALL TO ACTION)

محل مناسب یک کال تو اکشن به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی بهترین مکان برای یک CTA جایی از صفحه است که کاربر بدون اسکرول زیاد بتواند آن را ببیند و در جایی باید قرار بگیرد که به چشم کاربران بیاید و احتمال انجام اقدام مورد نظر بیشتر شود. هم چنین می‌توانید از چندین کال تو اکشن ستفاده کنید، اما حواستان باشد در این کار زیاده روی نکنید زیرا  این کار باعث می‌شود مخاطب از شما را دورشود. از نظر فنی مکان ‌های زیر بهترین موارد برای قراردادن دکمه CTA است:

  • صفحه محصول
  • بنرهای تبلیغاتی
  • اسلایدها
  • منوهای چسبان
  • ساید بار
  • پیام‌های پاپ آپ

 

نکات مهم در نوشتن CTA

با رعایت یک سری نکات می‌توانید یک کال تو اکشن جذاب و خوبی بنویسید.

این نکات شامل:

استفاده از پیام کوتاه و جذاب: سعی کنید بدون استفاده از توضیحات زیاد، متن خود را به صورت کوتاه، جذاب و گیرا بنویسید تا مخاطب با شما ارتباط برقرار کند.

مطالعه بیشتر  مفهوم ALT ، BLT و TTL در بازاریابی وتبلیغات

ساده، روان و خودمانی بنویسید: باید تلاش کنید متن خود را به صورت روان، خودمانی و خلاقانه  بنویسید تا مخاطب با شما تعامل بهتری داشته باشد.

دستور ندهید: لحن متن کال تو اکشن نباید دستوری باشد. زیرا مخاطبان این ادبیات را دوست ندارند وآن را رد می‌کنند. بنابراین تلاش کنید لحن شما به عنوان درخواست باشد و از طرف دیگر حسی را در مخاطب ایجاد کند که کلیک کردن روی CTA موردنظر، به نفع خودش است.

توجه به ترتیب قرارگیری محتوا: به صورت پیش ‌فرض قرار گرفتن اطلاعات مهم ‌تر در ابتدای صفحات و چینش محتوا بر اساس اهمیت، روش معقول و مناسبی است.

ارزش ‌آفرین باشید: متنی بنویسید که دارای ارزش باشد. مثلا اگر فقط بگویید کلیک کنید، اصلا برای مخاطب جذاب نیس و ارزشی ندارد، مگر اینکه از قبل با توضیحات کافی ذهن کاربر را آماده کرده باشید. اما اگر بنویسید (شما هم یکی از دو برنده ما باشید) یا تخفیف ویژه دریافت می‌کنید، جذاب ‌تر است.

 

 

طراحی کال تو اکشن
عوامل اثر گذار در طراحی این فرایند

 

عوامل موثر در طراحی یک CTA

انتخاب رنگ مناسب: توجه به روانشناسی رنگ ها بسیار مهم است. برای دکمه ‌های CTA نیز رنگ ‌هایی وجود دارد که بیشتر جواب می‌دهد. معمولا رنگ‌ های در نظر گرفته شده باید با متن و رنگ ‌بندی صفحه تمایز داشته باشند تا دکمه CTA برجسته ‌تر نشان داده شود. استفاده از رنگ ‌های نارنجی، قرمز، آبی و سبز برای کال تو اکشن بهتر جواب می‌دهند.

هم چنین سیاه، سفید و قهوه‌ای رنگ هایی هستند که در بیشتر موارد باید از آن ‌ها اجتناب کرد. زیرا رنگ های سیاه وسفید برای برجسته شدن دکمه خوب نیستند و هم چنین قهوه‌ای به عنوان رنگی خسته کننده در نظر گرفته می‌شود.

استفاده از چند کال تو اکشن: یه یک CTA اکتفا نکنید. بسیاری از کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند نسبت به کال تو اکشن تعریف شده واکنشی نشان نمی‌دهند و باید کال تو اکشن دوم را به گونه‌ای در نظر بگیرید که مخاطب راهی جز تعامل با شما نداشته باشد.

اندازه مناسب CTA: اندازه دکمه CTA را طوری طراحی کنید که برای کاربر آشنا و قابل درک باشد. در واقع نباید خیلی بزرگتر از محتوای صفحه باشد و از طرف دیگر خیلی هم کوچک نباشد.

شلوغ نبودن دکمه اطراف CTA: برای اینکه دکمه کال تو اکشن شما بهتر دیده شود، حتما فضای اطراف آن را خالی و سفید رنگ در نظر بگیرید تا در چشم باشد. استفاده از المان ‌های مختلف در کنار دکمه CTA باعث می­‌شود کال تو اکشن شما دیده نشود.

استفاده از گرافیک مناسب: از گرافیک ‌های آشنا برای دکمه و لینک استفاده کنید.

 

سخن آخر

با اهمیت و کاربرد CTA آشنا شدید و از طریق استراتژی ‌ها، می‌توانید دعوت به اقدام را ایجاد کنید. توجه داشته باشید که تعامل با کاربران اهمیت بسیاری دارد. براساس نکات گفته شده، کال تو اکشن خود را طراحی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده

سایر مقالات دلوان

تبلیغات نیتیو چیست

تبلیغات همسان چیست؟ (native ads)

تبلیغات همسان یا بومی مفهوم ایجاد تبلیغاتی است که با محتوای صفحه به قدری منسجم باشد، در طراحی ادغام شده و با رفتار پلتفرم سازگار

هک رشد یا خلق رشد چیست؟

هک رشد یا خلق رشد فرایندی است که با به کارگیری آن می‌توان کسب و کار‌ها را صرف نظر از حوزه فعالیت آن‌ها گسترش داد.